Kara Para Aklamayı Önleme (AML) ve Müşteriyi Tanıma (KYC) Politikası

Finnova Uyum Politikası

Finnova, her ne koşulda olursa olsun kara para aklanması ve terörizm finansmanının önlenmesi amacıyla işbu Uyum Politikasını (“Politika”) tavizsiz uygulamaktadır. Tüm Kullanıcıların kimlik doğrulama işlemleri makul süre içinde tamamlanacak olup Finnova söz konusu kimlik doğrulama sürecini koordine etmek için birçok önlem almıştır.

1. Amaç

Finnova’nın bu politikadaki başlıca amacı suç gelirlerinin aklanması ve terörizm finansmanının önlenmesidir. Ayrıca Finnova işbu Politika ile aşağıdakileri hedeflemektedir.

  • Suç gelirlerinin aklanması ve terörizmin finansmanının önlenmesine dair ilgili mevzuatın belirttiği yükümlülüklere uymak,
  • Suç gelirlerinin aklanmasına aracılık etme ve maruz kalma ihtimali riskinin azaltılması, bu bağlamda Kara Paranın Aklanması ve Terörün Finansmanının Engellenmesi politikasının belirlenmesi,
  • Risk bazlı yaklaşımla, Kullanıcılarımızın kullandığı ürünler ve bilgileriyle, kara para aklama riski karşısında Kullanıcıları derecelendirmeyi sağlayacak bir sistem kurulması,
  • Şirket çalışanlarının, şirketin uyum konusunda yaklaşımının, Şirketin tabi olduğu yasal yükümlülükler konusunda bilgilendirilmesi.

Finnova aşağıdaki mevzuatlar doğrultusunda hareket edip aşağıda yazılı mevzuata tam uyumluluk göstermektedir.

  • 5549 Sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkındaki Kanun,
  • 6415 Sayılı Terörizmin Finansmanının Önlenmesi Hakkında Kanun,
  • 7262 Sayılı Kitle İmha Silahlarının Yayılmasının Finansmanının Önlenmesine İlişkin Kanun,
  • Belirtilen kanunlara dayanılarak yayımlanan yönetmelikler, tebliğler ve rehberler,
  • İlgili Uluslarası direktif ve rehberler,
  • MASAK Kripto Varlık Hizmet Sağlayıcılar Rehberi

2. Tanımlar

     a) Kara Paranın Aklanması

Türkiye Cumhuriyeti yasaları tarafından yasaklı olan kara para aklama, suçtan elde edilen malvarlığı değerlerinin yasal olmayan kaynağının gizlenmesi amacıyla meşru bir kaynaktan elde edilmiş gelir gibi gösterilmesi yönündeki işlem ve eylemlere denir.

     b) Terörizm Finansmanı

Terör faaliyetleri sayılan eylemleri planlamak ya da gerçekleştirmek için veya kanunda terör faaliyeti olarak sayılan hallerde kullanılacağını bilerek ve isteyerek bir teröriste veya terör örgütlerine fon sağlanması veya toplanması terörün finansmanı suçunu oluşturmaktadır.

3. Müşteri Tanıma ve Doğrulama Politikası

Finnova, kayıt olan her Kullanıcıyı en üst düzeyde kontrol ve tarama işlemlerinden geçirir. Finnova’nin sahip olduğu platformda Kullanıcıların gerçekleştirdiği işlemlerin her türlü şüpheli davranıştan ari olmasını temin etmek için KYC uygunluk ve sahtecilikle mücadelede en iyi uygulama prosedürleri kullanılmaktadır. Finnova’da hesap açılışı başvurusunda bulunan kişinin şüphe uyandırması halinde ilgili çalışan söz konusu kişiden risk ya da endişeleri giderecek ek bilgiler talep edebilir. Finnova, riskli ya da şüpheli bulduğu hesap başvurularını, başvurana herhangi bir açıklama yapmadan reddetme hakkını saklı tutar. Finnova, kararına ilişkin herhangi bir açıklama zorunluluğu olmadan bir başvuruyu reddetme hakkını saklı tutar.

MASAK tarafından belirlenmiş olan standart müşterini tanı prosedürlerini uygulayan Finnova, aşağıdaki işlemleri yapmaktadır:

  • Finnova tarafından Kullanıcı’nın kimlik ve adres bilgilerinin alınarak şirket politikaları doğrultusunda tespit ve teyit işlemlerinin yapılması
  • Kullanıcı’nın başkası adına veya hesabına hareket edilip edilmediğinin tespit ve teyit işlemlerinin yapılması
  • Gelir kaynağının tespiti ve teyidi.
  • MASAK doğrultusunda mevzuatta belirtilen işlemleri yapmak isteyen Kullanıcılara daha ileri seviyedeki tanıma ve doğrulama işlemleri yapılacaktır.

4. Risk Değerlendirmesi

Finnova, Kullanıcı olarak kabul edeceği kişileri, kara para aklama ve terörün finansmanı

bakımından çeşitli risk unsurları bakımından kapsamlı bir değerlendirmeye tabi tutar. Değerlendirme sonucunda Kullanıcıların risk profili çıkarılır.

Aşağıda sayılan durumlar, Finnova tarafından ayrıca dikkate alınır:

  • Denetleyici rehberlik yoluyla yüksek bir kara para aklama veya terörün finansmanı riskinin tespit edildiği durumlarda;
  • Başvuru sahibi, güvenilir kaynaklar tarafından kara para aklama veya terörün finansmanıyla mücadele rejiminde ciddi eksiklikleri olduğu ya da yolsuzluğun yaygın olduğu tespit edilen yabancı bir ülkeden olması;
  • Başvuru sahibi siyasi nüfuz sahibi ise;
  • Olağandışı veya şüpheli herhangi bir faaliyet olması durumunda;
  • Sunulan bilgilerin doğruluğu, belgelerin ya da malikin kimlik bilgilerinin gerçekliğine dair şüpheler varsa.

Uyum Görevlisi, şirketin kullandığı risk derecelendirme sistemi tarafından Kullanıcıya atanan risk seviyesinin gerçek risk seviyesini yansıtmadığını düşündüğü durumlarda Kullanıcının risk seviyesini arttırabilir. Finnova Uyum Departmanı, risk skor sistemini ve risk sınıflandırma modelini düzenli aralıklarla gözden geçirir.

5. Şüpheli İşlem Bildirimi

Finnova, şüpheli işlemleri tespiti ederken MASAK tarafından öngörülen şüpheli işlem tiplerini esas almaktadır. Ayrıca Finnova, MASAK'ın öngördüğü şüpheli işlem türleri dışında da şüpheli işlemlerle karşılaşılabileceğini düşünmektedir.

Finnova’nın çalışanlarının tamamı, Finnova’nın sahip olduğu Platformda, Kullanıcılar tarafından yapılmakta olan veya yapılmaya teşebbüs edilen işlemlerde şüpheli bir durum görmeleri halinde, bu işlemi derhal Uyum Departmanına bildireceklerdir. Finnova, MASAK’ın belirlediği kapsamda suç gelirlerinin aklanmasının ve terörün finansmanının önlenmesine ilişkin yükümlülükleri doğrultusunda Finnova’dan talep edilebilecek her türlü bilgi, belge, veri ve bunlara ilişkin ortam kayıtları ile söz konusu bu kayıtlara erişimi ve gerekli kolaylığı sağlamakla yükümlüdür.

Finnova, işlemlerine ilişkin belgeleri düzenleme tarihinden, belge, defter ve ortam kayıtlarını ise son kayıt tarihinden; kimlik tespitine ilişkin belge ve kayıtları son işlem tarihinden itibaren yasal sınırlar içinde makul bir süre kayıt altında tutar ve talep edilmesi halinde yetkililere ibraz eder.

Şüpheli işlem ve söz konusu işlemi yapan Kullanıcı’nın bilgileri tespit edilmesi halinde hiçbir Finnova çalışanına gösterilmeksizin sadece görevli Uyum Departmanı görevlileri ile paylaşılmaktadır. Ayrıca şüpheli işlemin yargıya intikal etmesi durumunda Finnova, mahkemelerle ve yetkili kamu kurumları ile paylaşılan bilgiler dışında hiç kimseyle herhangi bir bilgi paylaşımı yapmaz.

6. Uyum Görevlisi

Uyum görevlisi, kara parayı aklama ve terörizm finansmanını önleme ile gerekli mevzuat uyumlarını gerçekleştiren Finnova çalışanına verilen unvandır. Uyum görevlisinin Finnova’daki görevlerine aşağıda yer verilmiştir:

  1. Şirketteki kara para aklamayı önleme koşullarını kontrol edip çalışanlara eğitim vermek.
  2. Şüpheli işlemlerle ilgili iletilen raporların ön analizini yapıp Mali İstihbarat Birimine rapor edip etmemeye karar vermek.
  3. Kara para aklama şüphesi olan durumlarda Mali İstihbarat Birimine bilgi göndermek ve soru ve emirlerine yanıt vermek
  4. Şüpheli ve/veya alışılmadık faaliyetler hakkında çalışanlardan bilgi toplamak, bu bilgileri işlemek ve anılan prosedür uyarınca kayıt tutmak.
  5. Yönetim kurulunu kılavuzlar ve diğer yasal faaliyetlere uyumdaki her türlü sorundan yazılı olarak haberdar etmek ve ilgili kanun uyarınca ortaya çıkan koşullara uygun olarak düzenli yazılı beyanlar sunmak.
  6. Risk değerlendirmelerini düzenli aralıklarla güncellemek.

7. Eğitim

Finnova, çalışanlarını kara para aklama ve terörün finansmanı konusundaki riskler ve bunlarla ilgili yükümlülükler konusunda eğitmekle ve çalışanlarının bilgilerini güncel tutmakla sorumludur. Uyum Görevlisi ya da kara para aklamanın önlenmesi üzerine başka bir uzman, Şirket çalışanlarına kara para aklama ve terörün finansmanının önlenmesi üzerine eğitim vermelidir. Her ilgili çalışan katılımlarını imza ile teyit etmelidir. Eğitimlerin, yılda bir kereden az olmamak üzere gerektiğince yapılması tavsiye olunur.

Eğitimler, ilgili yasal mevzuatta belirtilen asgari konuları ve kripto para ile ilgili uygulamaları içerecek şekilde oluşturulan kapsamlı bir müfredat kapsamında verilir. Finnova çalışanlarının konuya ilişkin bilgi seviyesi düzenli aralıklarla yapılacak bir sınav uygulaması ile düzenli olarak ölçülür. Belirlenen eşik notun altında sonuç alan çalışan Finnova görevlileri tarafından tekrar bir eğitime alınacaktır.

8. Denetim

Finnova, risk tabanlı bir yaklaşımla düzenli olarak gerekli denetlemeleri yaptırmaktadır. Bağımsız Denetim Kuruluşu yapmış olduğu denetlemeler doğrultusunda bir rapor oluşturur. Finnova Uyum Departmanı, Bağımsız Denetim Kuruluşu’nun, söz konusu raporlarını da inceleyerek, mevzuat kapsamındaki hususlar bakımından bir aksaklık olup olmadığını değerlendirir ve gerekmesi durumunda önleyici/düzeltici tedbirler alır.

 

Web sitemizdeki çerezler sadece istatistiksel amaçlar için kullanılır.
Daha fazla bilgi için Çerez Politikamıza göz atabilirsiniz.